Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Karvian  Teatteriyhdistys 10 vuotta

Karvian Teatteriyhdistys on perustettu 3.9.1995 "Kettuvaarin"  yhdistyksen ensimmäisen puheenjohtajan Juho Otavan mökillä.  Yhdistys perustettiin ylläpitämään monipuolista teatteritoimintaa Karviassa.  Karvian maine teatterin tuottajana on tunnettu jo vuosikymmenten ajan  myös kunnan rajojen ulkopuolella ja valtakunnallisestikin. Ennen Teatteriyhdistyksen perustamista vahvoja teatteripersoonia  ovat olleet mm. Ritva Hautala  (jonka ryhmä Miimi-Muksut myöhemmin Miimi-Tiimi niitti runsaasti mainetta valtakunnan tasolla) ja Rauni Virtanen, joka edelleenkin vaikuttaa Karvian Nuorisoseurassa.  Vaikka teatteritoimintaa  on ollut jo aikaisemminkin, katsoimme tarpeelliseksi perustaa yhdistys, joka keskittyy vain teatterin tekemiseen ja sijoittaa esityksistä saamansa varat tuottamaan uusia esityksiä, kouluttamaan aktiivisesti jäseniään ja järjestämään erilaisia tapahtumia sekä ylläpitämään kesäteatteritoimintaa.

Teatteriyhdistys on onnistunut 10-vuoden aikana toteuttamaan perustamishetkellä kirjatut tavoitteensa melko hyvin.  Tässä muutamia poimintoja vuosien varrella toteutuneista projekteista.

1996 suurin voiman ponnistus oli toteuttaa Karvian kunnan tuottama 130-vuotisjuhlanäytelmä Kaarihalli taivaaseen, jonka oli kirjoittanut Panu Rajala. Lasten ja nuorten teatterikerhot pyörivät  viikoittain ja ryhmät osallistuivat mm. läänin taidetapahtumiin.   "Cafe Risto" - ohjelmallinen kahvila eri teemoin toteutettiin kunnantalon valtuustosalissa omin voimin tai ulkopuolisia "tähtiä" käyttäen. Heli Keinonen on ollut tuttu esiintyjä useita kertoja ja myös mm. Risto Nevala ja Rainer Friman ovat vierailleet Cafe Riston lavalla.

Keväisin toteutetut "Runopyöräilyt"  ovat olleet useana keväänä toiminnassa mukana. Kylältä on startattu ja Kauhanevalla on käyty  nauttimassa erilaisista runo/musiikkiesityksistä kahvin ja makkaranpaiston ohella.  Aktiivisia liikunnan ja kulttuurin ystäviä Karviasta on löytynyt mukavasti. Vaikka taivaalta on välillä tullut "ämmiä äkehet seliäs" joukko urheita karvialaisia on polkenut tuon pitkähkön matkan edestakaisin.

Vuosi 1998 oli monella tavalla aktiivinen vuosi.  Yhdistys erosi Satakunnan Nuorisoseurojen liitosta ja liittyi jäseneksi Etelä-Pohjanmaan Nuorisoseurojen liittoon ja Kalevan Nuorten Etelä-Pohjanmaan piiriin. Siirto oli ensimmäinen laatuaan koko maassa ja toteutettiin heti, kun se liiton taholta mahdollistettiin.  Siirtymiseen ei sinänsä liity valtavaa dramatiikkaa, vaan oli lähinnä käytännön ja monipuolisemman maakunnan rajat ylittävän toiminnan mahdollistamista. Toki myös paremmat taloudelliset mahdollisuudet olivat hyvänä kannustimena. Yhteistyö E-P:n kanssa on toiminut erittäin hyvin. Lieneekö tekemämme "seuraliitos" enteillyt paljon puhuttuja kuntaliitoksia.

Kesäteatteri toteutti Seppo Rothin ja Jari Forsmanin kirjoittaman farssin Väärinkäsityksiä.

Cafe Risto muutti muotoaan "Kaparee Karviaksi" ja lapsi- ja nuorisoryhmät kokoontuivat ja leireilivät innokkaasti.

1999 kesäteatteri esitti Kaisu Kasin kirjoittaman näytelmän Laihialainen elämänmuoto. Nuorisoteatteri valmisti erittäin ajankohtaisen näytelmän "Totuus", joka käsitteli ilmiötä nimeltä saatananpalvonta.  Näytelmän kirjoitti/ohjasi ryhmän improvisaatioiden pohjalta Leena Koivula.

Suomen Harrastajateatteriliitto kutsui esityksen valtakunnallisille päivilleen Lappeenrantaan.

Yhdistys liittyi myös Aktiivinen Pohjois-Satakunta ry:n jäseneksi . Näin alkoi myös aktiivinen EU -kausi. Yhdistyksen aktiivit alkoivat nähdä EU:n mahdollisuutena   ei peikkona ja päätti aloittaa jäsenistönsä kouluttamisen EU:n kiemuroiden ymmärtämiseksi. Maria Laaksoharju ja Leena Koivula olivat ensimmäiset, jotka lähtivät ottamaan asiasta selvää  Satakuntaliiton ja ESR:n järjestämän Peruspakki -koulutuksen kautta. Koulutus oli erittäin antoisa, joten Pakissa koulutettiin myös Tiina Huhtala, Elisa Koivula, Minna Vataja ja Elise Mäkitalo.

Kouluttautuminen alkoi tuottaa EU - rahoitteisia hankkeita. Ensimmäinen iso valtakunnallinen hanke vuonna 2001 oli esiselvitys harrastajateattereiden koulutus- ja palvelukeskuksen tarpeellisuudesta ja mahdollisesta perustamisesta Karviaan.  Hankkeen ja tutkimuksen toteuttivat yhdessä Tampereen Yliopisto/ Suomen  Harrastajateatteriliitto ja hanketyöntekijöinä Timo Pukkila ja Leena Koivula. Tutkimus osoitti selvästi, että ko. keskukselle on tarvetta, käyttäjiä ja tekijöitä. Keskus olisi ainutlaatuisuudellaan  tuonut Karviaan paljon mahdollisuuksia ja jopa uusia työpaikkoja.  Pilottihankkeena se olisi ollut myös valtakunnallisen ja jopa maan rajojen ulkopuolisen mielenkiinnon kohde.  Hankkeen toteutuminen kaatui Karvian kunnanhallituksen kielteiseen päätökseen noin 20 % kuntaosuuden myöntämisessä.  Muut rahoittajat olisivat antaneet 100 % :n tukensa, mutta ilman pakollista kuntaosuutta jouduimme hautaamaan hankkeen, jonka esiselvitystä kunta oli tukenut vahvasti.  Hanke oli myös maakunnallisten kärkihankkeiden joukossa.  Kielteisyydestä hankkeita kohtaan emme masentuneet, vaan toteutimme vielä vuonna 2002 maakunnallisen kulttuuriverkostoitumishankkeen, jonka hanketyöntekijöinä toteuttivat Susanna Heiniluoma ja Timo Pukkila.

Vuosi 2001 toi myös uutta väriä Karvian kulttuurielämään. Toki kesäteatteri toteutti Liisa Heiskasen kirjoittaman näytelmän Kesäkeikka, mutta varsinainen tapaus oli vuoden lopussa toteutettu valtakunnallinen poikkitaiteellinen tilateatterikatselmus Willi  Kansa, joka huipentui Maakunnat kohtaavat - performancen esittämiseen Kauhanevalla.  Yhteistyö Etelä-Pohjanmaan kanssa tuotti upean mieliinpainuvan esityksen, jota oli seuraamassa monisatapäinen maakuntajuhlaväki yön pimeydessä suolla.   Esiintyjiä oli toistasataa Karviasta ja Etelä-Pohjanmaalta. Kulovalakia, Karvian Soittokunta, lapsi- ja nuorisoteatteriryhmät, Jalasjärven soittokunta ja mieskuoro Teuvalta kantoivat kortensa kekoon.  Valtakunnallinen katselmus Willi Kansa jäi elämään ja toteutetaan jo viidennen kerran tänä vuonna. Ryhmiä ja katsojia on saapunut Karviaan ympäri Suomen Savukoskelta Helsinkiin.  Katselmus on saanut erilaisuudellaan runsaasti huomiota ja kiitosta kautta maan.  Karvia ja karvialaiset ovat saaneet  myös myönteistä palautetta täällä vierailleilta ryhmiltä. Myös Seura -lehti on huomioinut jutullaan tapahtuman.

Katselmuksen tuomaristossa on myös vuosittain yksi "maallikkojäsen" - willi karvialainen. Ensimmäisenä willinä karvialaisena hääri Paula Mäntyjoki, sitten Iiris-Maija Koivujärvi-Viitala, Pentti Hautala, Ilpo Vuorela ja tänä vuonna Riitta Seppälä.  Hankerahoitus mahdollisti ensimmäisen tapahtuman luomisen ja lähti liikkeelle silloisen kunnanjohtaja Kari Heikkilän kannustamana.

Vuonna 2002 kesäteatterin toteutti nuorisoteatteri yhdessä Kulovalakian kanssa esittämällä Leena Koivulan kirjoittaman musiikkiteatterihupailun Lumikki ja seitsemän misua.  Esityksen ohjasi taidetoimikunnan pääsihteeri , ohjaaja Pasi Toivanen ja musiikin sävelsi Hämeen läänintaiteilija Kari Mäkiranta.

Vuosi 2002 oli myös erittäin merkittävä koko karvialaisen kulttuurin saralla.  Karvian kunta vuokrasi Teatteriyhdistyksen, Soittokunnan ja Kansamusiikkiyhdistyksen käyttöön omistamansa Meijeri-Villelän rivitalon, mikä on nimetty kulttuuritalo Willeläksi. Talo onkin erittäin aktiivisessa käytössä omien ryhmien ja nykyisin myös kansalaisopiston ryhmien toimesta.  Olemmekin erittäin kiitollisia Karvian kunnalle, joka on näin upeasti tukenut ja antanut "kodin"  monille ryhmille ja isolle harrastajajoukolle.

Vuonna 2003 saimme vieraaksemme SHT:n toiminnanjohtajan Merja Laaksovirran, joka avasi Willi Kansa katselmuksen.

Kesäteatteri esitti Lauri Uusi-Hakimon näytelmän Toinen nuoruus. Karvian Markkinat järjestettiin viikkoa ennen juhannusta ensimmäistä kertaa. Myös Karvian Karaokemestaruuskilpailut toteutettiin markkinoiden yhteydessä - eikä turhaan. Ensimmäinen Karvian karaokemestari Vesa Myllyviita nähtiin seuraavana kesänä Tangomarkkinoiden finalistien joukossa. Yhdistyksen tarkoituksena on ollut mahdollistaa myös paikallisten kykyjen esiintulo ja Vesa on mainio esimerkki onnistumisesta. Aiemmin järjestettiin mukulatähtikisa, jonka voittajia ovat olleet Mattilan sisaruksista Anne ja Anitta.

2004 kesäteatteri toteutti Teuvo Ruohorannan tekstin Kesä Kuteman kylässä.

Yhdistys järjesti jo perinteeksi muodostuneita tapahtumiaan Markkinoita ja Williä Kansaa.

Näin on tultu juhlavuoteen 2005.  Juhlavuoden kesäteatterina pyöri suuren suosion saavuttanut Liisa Heiskasen näytelmä Meirän Onni. Yhdistys toteutti kesän katsojien keskuudessa  kyselyn kävijöistä. Kysely paljasti , että noin 2000 kävijän joukko saapuu Karviaan todella maakunnan rajat ylittäen. - 77 % kävijöistä tuli Karvian ulkopuolelta.

10-vuotisjuhlaansa yhdistys vietti 21.8. ulkomuseolla tarjoten yleisölle vapaan esityksen Meirän Onnista ja väliajalla soppaa ja kakkua.  Juhlassa luovutettiin SHT:n kultaiset ansiomerkit ja

Suomen Nuorisoseurojen Liiton hopeiset ansiomerkit lehvillä Leena Koivulalle ja Maria Laaksoharjulle.  Merkit jakoi Etelä-Pohjanmaan Nuorisoseurojen liiton toiminnanjohtaja Jorma Aro.

Toiminta jatkuu edelleen vilkkaana ja ryhmien ohjaajina toimivat Jarmo Laitinen ja Leena Koivula.

Yhdistyksellä on myös naisliikuntaryhmiä, joita vetävät Tiina Huhtala, Minna Vataja ja Hannele Haapala.  Yhdistyksen nykyinen johtokunta: Leena Koivula, puheenjohtaja, Paavo Tuuliniemi, varapuheenjohtaja, Minna Vataja, sihteeri, Maija Ilmari, Viola Koivula, rahastonhoitaja, Timo Pukkila, Jarmo Laitinen, varajäsenet Reetta Koivula ja Rami Marttila.

Yhteistyökumppaneitamme ovat SHT, SNL, SKAF  -opintokeskus,  E-P:n Ns,  KN:n E-P:n piiri, Jalasjärven kansalaisopisto, Satakunnan taidetoimikunta, Satakuntaliitto, Satakunnan TE-keskus, Aktiivinen Pohjois-Satakunta ry., Karvian Kansanmusiikkiyhdistys, Karvian Soittokunta,  Karvian kunta, karvialaiset yritykset ja yhdistykset sekä lukuisa joukko karvialaisia.

Haluammekin tässä yhteydessä kiittää teitä  kaikkia ja erityisesti Karvian kuntaa ja karvialaisia yrittäjiä sekä kaikkia teitä tekijöitä ja talkoolaisia, jotka ovat näinä kymmenenä vuotena toimintaamme tukeneet. Ilman teitä tämä kaikki ei olisi onnistunut.

KIITOS KULUNEISTA  JA MONISTA TULEVISTA TOIMINNAN  TÄYTEISISTÄ VUOSISTA. YHDESSÄ ON MUKAVA HARRASTAA JA OLLA. YHTEISTYÖSSÄ ON VOIMAA.

Karvian Teatteriyhdistyksen johtokunta